Duikcursus, kerst, oud&nieuw en op naar Australië

17 januari 2018 - Jatisari, Indonesië

Heey vrienden en familie,

Sorry dat het zo lang heeft geduurd maar als goedmakertje is het een lang stuk geworden haha:

Zaterdag 23 december was mijn laatste dag op Bali en ik vond het eerlijk gezegd wel raar om dit mooie eiland te verlaten (om het even heel dramatisch te zeggen). De groene rijstvelden, de vriendelijkste locals die ik ooit heb ontmoet en zelfs de tropische regenbuien zal ik missen. Maar goed, ik verlaat Bali maar ik weet zeker dat er in Nusa Lembongan en ook in Lombok veel nieuwe (leuke) ervaringen op me te wachten staan!

Op zondagochtend 24 december, jaja kerstavond in Nederland, vertrok ik met de boot van Sanur (Bali) naar het eilandje Nusa Lembongan. Naast duiken, snorkelen, het eiland verkennen met een scooter en op het strand liggen is hier eigenlijk niet zo veel te doen. Maar ik ging hier heen met een doel, het behalen van mijn duikbrevet! Na een niet al te plezierige boottocht (wilde zee, huilende mensen en een mediterende vrouw naast me) was ik blij toen ik aankwam in de homestay waar ik 5 nachten zou verblijven. Vanuit de homestay kon ik het strand zien en vergeleken met sommige wat vieze en met toeristen overspoelde stranden in Bali was dit echt een strand uit een reismagazine. Wit zand, vissersboten en vrijwel geen mensen.

Het eiland was ontzettend rustig, zelfs gedurende de vakantieperiode. Hier en daar hoorde ik wel wat Nederlands, de typische Nederlandse gezinnen, blond, lang en altijd aan het klagen. Ja, dat is iets wat me echt opviel. Ik heb gedurende mijn verblijf in Nusa meerdere Nederlanders ontmoet en ze hebben allemaal een ding gemeen: ze klagen, het is nooit goed. Het is te duur, het is te druk, er zijn te weinig tafels in het restaurant en het klaarmaken van een banana juice duurt wel erg lang. Zucht. Misschien komt het omdat ik toen al zo een 1,5 maand in Indonesië was maar ik heb dat echt los gelaten. Alles duurt wat langer, soms bestel je rijst zonder kip en krijg je rijst met kip en moet je toch 0,40 cent extra betalen. So be it!

Maandag 25 december begon ik met mijn duikcursus. De dag ervoor was ik al even langs gegaan om alle papieren in te vullen en ik voelde me meteen thuis daar. De jongen die me ontving was erg relaxed ( en hij was niet eens een local) en alles was zo geregeld. De cursus duurde 4 dagen en de eerste 2 dagen had ik theorielessen in de ochtend en praktijklessen in het zwembad. De theorielessen duurde nogal lang, per dag 3 uur videos kijken. En mijn prive instructeur had al gezegd dat sommige onderdelen erg saai zijn maar je verplicht bent om ze te kijken. Gelukkig waren de praktijklessen in het zwembad erg leuk. Omdat ik al een keer gedoken had in Gili Trawangan 3 jaar geleden was niet alles nieuw voor me. Maar 3 jaar geleden hoefde ik qua vaardigheden niet zo veel te kunnen. Ik moest mijn masker af doen onder water en weer terug plaatsen maar dat was het. En nu was het toch we iets uitgebreider. Ik moest mijn regulator (' het ding waardoor je adem haalt') onderwater uit mijn mond halen en daarna weer terug plaatsen. Ik moest 18 meter zwemmen zonder masker dus met ogen en neus open. En nog veel meer.

Omdat ik de enige student was bij mijn instructeur (Frank) ging alles vrij snel. En de tweede dag nadat ik bijna alle vaardigheden had uitgevoerd zei hij uit het niets: ' you're way to good, you do everything right the first time. It's boring for me because there's nothing for me to explain.' Dat was wel leuk om te horen haha. Maar ik weet van mezelf ook dat ik alles de eerste keer perfect wil doen. Hetzelfde met de theorietoetsen die je gedurende de 4 dagen maakt. Op een gegeven moment zei Frank dat ik niet zo moest twijfelen en gewoon het eerste wat ik me opkomt op moest schrijven. Uiteindelijk had ik 92% op het laatste examen dus dat was wel een goed advies haha.

Op woensdag en donderdag werd het pas echt leuk want toen gingen we de zee in. De eerste 2 duiken op woensdag waren echt super. De eerste duikspot, genaamd SD Point, was zo mooi! Het koraal was zo kleurrijk en we hebben meerdere schildpadden gespot! De tweede spot, genaamd Manta Bay, staat bekend om de sterke stroming maar dit viel gelukkig erg mee. Zoals de naam al doet vermoeden staat deze spot bekend om de Manta Rays. Helaas hebben wij ze niet gezien tijdens deze duik:( Donderdag hebben we gedoken bij Crystal Bay, en ja deze baai heeft serieus het meest heldere water dat ik ooit gezien heb. De vierde en laatste duik van mijn cursus was in Manta Point. En ja, ook hier worden Manta Rays gespot door duikers. En ook ik heb ze gezien! En wauw, ik had al zo veel foto's gezien van deze prachtige en ook reusachtige dieren. Maar toen ik ze voor het eerst in echt zag, en dan bedoel ik niet in een aquarium in Dolfinarium, ging er echt een soort van schok door me heen. Ik had niet verwacht dat ik zo onder de indruk zou zijn maar wauw! Ik was zo blij dat ik spontaan begon te lachen en mijn hele masker liep vol met water. Maar aangezien ik dit zonder problemen kon oplossen was dit echt het laatste waar ik aan dacht. De Manta's zwommen om ons heen en als je onder ze door zwom kon je hun gezicht zien. Helaas mocht ik geen foto's maken met de gopro omdat je tijdens de cursus nog niet in het bezit bent van een duikbrevet en ze willen dat je je op het duiken zelf focust en niet op foto's maken maar ik zal deze duik echt nooit vergeten, dat weet ik zeker. Na afloop kreeg ik mijn certificaat en vanaf dat moment kon ik mijzelf een Open Water Diver noemen!

Donderdag was direct mijn laatste dag in Nusa Lembongan en vrijdag vertrok ik naar Lombok. Dit is het grote eiland naast Bali dat nog erg onontwikkeld is en het is nog niet ontdekt door het massatoerisme. Ik kwam aan met de boot in het noordwesten en vertrok direct met een andere Nederlandse jongen die ook op de boot zat naar het zuiden. Kuta Lombok! Dit kleine dorpje staat bekend als een laidback surf plaatsje. En ondanks dat ik eerst niet van plan te gaan surfen was ik erg benieuwd. En de stranden zijn echt prachtig. Typ ' kuta lombok beach' in op Google en ik weet zeker dat je het met me eens bent! Ik heb de eerste 5 dagen in een hostel geslapen en de andere 5 in een homestay. In het hostel heb ik erg veel nieuwe mensen leren kennen en samen met hen heb ik nieuw jaar gevierd. Via via hoorde we dat er een beach party was en aangezien het verder behoorlijk rustig was, dachten we let's go. We werden gedropt door een gratis (ja gratis!) taxi in de middle of nowhere en midden op een heuvel naast het strand stond een tempel met dj en een bar en een hoop bezoekers. Zowel toeristen als locals. Vuurwerk om 00.00 uur en de bintang'tjes (lokaal bier) werden gedronken als water haha. Het was 05.30 toen ik eindelijk ik bed lag haha.

Op nieuwjaarsdag was het erg slecht weer en heeft het bijna de hele dag geregend. Toch reed ik met mijn motorbike naar het centrum van het dorp (het hostel lag buiten het centrum) naar mijn oude en vertrouwde groenten en fruit vriendin om dragonfruit te kopen. Ja, dat at ik daar elke dag. En je hoort het goed, ik ging naar het centrum met mijn motorbike. Want in Nusa Lembongan heb ik niet alleen mijn duikbrevet gehaald maar ik heb ook mezelf leren rijden op een motorbike. In Ubud had ik het niet echt nodig maar in Nusa en Lombok wel. De stranden liggen niet op loopafstand dus ik had niet echt een keus. Maar ik vond het eerlijk gezegd wel leuk. Geen snelheidslimiet en lekker met 60 km/u langs alle stranden en dorpjes cruisen. En ik had verwacht dat het moeilijker zou zijn aangezien er niet echt verkeersregels zijn maar je moet gewoon doen wat de locals doen. De beste tip is: rijd vooral niet te langzaam haha. En ik moet zeggen dat ik het aardig onder de knie had. Zelfs locals vertrouwden me terwijl ze achterop zaten, dat zie ik toch wel als een compliment.

Op 3 januari reed ik met me motorbike van het hostel naar de homestay. Deze lag in het midden van het dorp en afgezien van de weg naar de homestay bestaande uit gaten gevuld met regenwater was de locatie perfect. De eigenaar was vrienden met de jongens van de surfshop aan de overkant van de straat dus daar heb ik 5 dagen mee gespendeerd. Met surf pro's als vrienden kon ik natuurlijk geen nee zeggen tegen een gratis surfles haha. De daarop volgende dagen zijn we steeds gaan surfen en ik was in staat om op te staan en helemaal terug te surfen naar de kust. Toch wel een prestatie. En naast surfen hebben we vooral heel veel gelachen. Ik heb bij locals thuis gegeten, de zonsondergang aanschouwd vanaf verschillende stranden en de lokale rice en palm wijn gedronken (niet aan te raden trouwens haha).

Omdat ik nog gedag wilde zeggen tegen mjn vrienden in Kuta Bali ben ik op maandag 8 januari terug gevlogen naar Bali. Ondanks dat ik de locals in Lombok pas 5 dagen kende vond ik het moeilijk om afscheid te nemen. Omdat de mensen zo open, warm en gezellig zijn was het voor mij niet moeilijk om me thuis te voelen. De seconde dat ik geland was in Bali kreeg ik al appjes met vraagtekens of ik goed was aangekomen. Dat kan iedereen wel waarderen toch? Die avond heb ik mijn vrienden in de local bar opgezocht en afgezien van Wayan, die ik had gezegd dat ik zou komen, was de rest erg verrast! Dinsdag ben ik naar Singapore gevlogen en na een 5 uur stop door naar Sydney. Dit was me ook wel weer een trip aangezien het een nachtvlucht was maar ik niet heb kunnen slapen. Om 12.00 landde ik in Sydney! Op naar het hostel en na een powernap heb ik een burger met frietjes gegeten. Was wel even wennen vergeleken met Indonesië. Zowel wat betreft het soort eten als de prijs haha.

De daaropvolgende dagen heb ik Sydney te voet verkend. Sydney Opera House, Harbour Bridge, Darling Harbour en zo kan ik nog even doorgaan. En ik heb kennis gemaakt met de Aussie cultuur. Relaxed, vriendelijk en soms wat moeilijk te volgen door hun accent haha. Dat is wel echt een ding hier. Er zijn zo veel afkortingen en lokale uitdrukkingen dat ik vaak moet vragen of ze het willen herhalen. Maar daar hebben ze hier wel begrip voor gelukkig. Morgen vertrek ik met de trein naar Melbourne en over een week is het plan om naar Tasmanië te gaan. Al over iets meer dan 3 weken naar huis! Time flies when you're having fun!

Keep you posted!

xxx Bassie

1. Marianne Meijer:
    17 januari 2018
    Dag lieve Bas, dat is kort samengevat wel weer een verhaal. We krijgen natuurlijk wel heel veel via de app maar je belevenissen zo beschreven is extra leuk om te lezen. En inderdaad “ de tijd vliegt” en voor je het weet ben je weer terug in Je vertrouwde kikkerland. Geniet nog met volle teugen van alles wat je ziet en meemaakt. Liefs van mams
  2. Opa en oma:
    17 januari 2018
    Lieve bassie ĺeuk weer wat te lezen geniet van de laaste weken wei missen je dikke kus
  3. Edwin:
    18 januari 2018
    Hoi Bastienne, we hebben al even via de app contact gehad, maar om zo te lezen wat je allemaal meemaakt is top en goed te horen dat er nog mensen zijn zonder winstbejag en een relaxed leven hebben. Dat is in onze maatschappij ondenkbaar! Juist daarom is het denk ik goed om even 3 maanden in een andere wereld te leven. Het Hangloose gebaar zie ik je op de foto's maken dus heb je het aardig door. Veel plezier nog en geniet van die laatste weken aan de andere kant van de aardbol.